דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רטוריקה - כושר דיבור מקצועי ביומיום 

מאת    [ 30/03/2007 ]

מילים במאמר: 535   [ נצפה 5295 פעמים ]

כושר דיבור מקצועי ביומיום,מעבר לכך שהינו נחוץ בתחומי מקצוע רבים,הרי שתועלותיו גלויות וברורות לכל משתמש נבון.שימוש מוגבר בידע הבנתי אודות כלי הדיבור המשפיעים ביותר וצחצוח הבנתי עד למקסימום האפשרי של הבנת מלוא תמונת עולם הדיבור - עשויים להאיר עבורך תחילת התקדמות לתוצאות דיבור המשופרות דראמטית והמניבות עוצמות השפעה אחרת לחלוטין על כל שומעיך.בכל תחומי החיים הינך עשוי להתקדם בוודאות על ידי שימוש נכון בדיבור שהינו למעשה האמצעי הבסיסי ביותר ועם זאת המשוכלל ביותר להביע את עצמך,להציב גבולות ולפעול הבנתית,ריגשית ואמצעית על כל אדם אשר ניצב מולך או כחוץ בין רצונותיך להגשמתם.

ניפוץ מיתוסים נפוצים אודות דיבור

 

דיבור טוב הינו דיבור "גבוה"- לא ולא. ממש אין קשר בין השניים.זולת אם הינך אמור להשתמש בדיבור מסגרת תפקידך ונדרש ממך לעמוד בפני פרופסורים או אנשי מקצוע המצפים לכך,הרי שדיבור למעשה הינו כלי יומיומי בידי אנשים רבים מספור שאין להם ולו הנגיעה המיזערית ביותר לצורך "לעלות" גבוה בדיבורם.ולא רק זאת,אלא שעל אנשים המדברים "גבוה" מביטים לעיתים אף בהשתאות.העלייה לגובה בדיבור שמורה לפוליטיקאים ולאנשים שאינם מסוגלים מסיבות שונות לתקשר ברמה הטובה הנדרשת הפופלארית והטובה ביותר. 

מרבית האנשים היו רוצים דיבור חם,נעים,אסתטי ומובן ועשיר ומפתה - אך וודאי שלא "גבוה".

 דיבור טוב הוא דיבור עם אוצר מילים גדול - אכן ייתכן שכן.אך אין חובה.עוצמתו האמיתית של הדיבור הינה השפעתו וההרגשה וההפעלה שמקבל המאזין מן התוכן ומהצטיירות הדברים בדימיונו.לכך אין שום קשר הגיוני למילים "קטנות" שהן אוצר מילים. מילים הן למעשה אבני הבניין של "הבניין" הגדול יותר שהוא התוכן ו"מה שנאמר". ה "איך הכל נאמר" עשוי להיות גם במילים החוזרות על עצמן - אך הוא נמדד ביצירת ההרגשה הסופית המתקבלת בקרב המאזין.

עדיף אוצר מילים מוקטן אך של מילים נעימות,נכונות ומשפיעות חזק והיוצרות חשק ועניין - על פני אוצר מילים ענקי והיקפי של מילים שאין בהן צורך ושאינן מקדמות דבר.

כל אדם פיקח עשוי לגלות בכוחות עצמו מהן המילים החזקות והמשפיעות ביותר שרצוי כי יהיה מצוייד בהן תמיד.הן עדיפות על פני אוצר מילים שאין בו שימוש כלפי אנשים המשוחחים עימך ביומיום הרגיל והשיגרתי.

 

אם כן,מהו דיבור טוב?

 

 ראשית,כפשוטו - דיבור בעל תשומת לב לדיבור.זה הכל.לא קשה.

דיבור טוב הינו דיבור שבמהלכו הדובר יודע להתבונן על כל מהלך השיחה, כליה והתפתחותה.דובר טוב שכזה יודע מה הוא רוצה מעצמו בבירור ומודע לשימוש בכל אפשרויות כלי הדיבור.בנוסף לתשומת הלב שהוא מקדיש לדיבור (מתוך הבנה ברורה שכלי זה עשוי לקדמו היטב) דובר מסוג זה משקיע באופן פעיל ומבין כי ניתן לשפר בקלות את הדיבור.

תשומת לב זו המובילה בהמשך להתמצאות מוגברת ושימוש בדיבור טוב תוצאתה הסופית - שליטה בדיבור ושליטה בשיחה באופן חופשי כדי לקדם את רצונותיך טוב יותר.בנוסף.מתאפשר לך לפרוק את תחושותיך השונות והמגוונות מבלי לפגוע ולו במעט בהרגשת הצד השני.להיפך,הצד השני ילמד להעריך אותך יותר ואף יצפה לבוא עמך במגע כמה שיותר כדי לקבל מעט מן העוצמה שבה הינך מאופיין.

תשומת הלב אמורה להינתן לדברים רבים הכלולים בדיבור: הבנת דיבור,ראיית דיבור נכונה,התמצאות ועניין בהשפעה,בשכנוע,במשא ומתן.כל אלו משמשים את כולנו לרוב ויומיומית.אם נשפר אותם וודאי הם יסבו לנו תוצאות.לא הגיוני שלא.

 

שנית, סדר וארגון. בדיוק כפי שמאמר זה משתדל להציג באופן בהיר ותמציתי את העינינים המובאים בו.(עו"ד יניב זייד למשל,בספריו אודות שיפור רטוריקה ומיומנוית דיבור עוסק בהצגת נושאים אלו).

 

שלישית,שיפור ההבנה כיצד מדברים יותר טוב ומהו הדיבור הטוב ביותר. למרות שישנן גישות שונות והמשתנות כמובן מאדם לאדם עדיין יש עקרונות משותפים המסוגלים להבהיר מהו דיבור טוב. עקרונות אלו כוללים פירוטי ידע שיובאו בהמשך. 

 

 

 

חבר ארגון הכותבים הישראלי מ 1995

התמצאות עומק משולבת בתחומי ידע רבים

תחומי התמצאות וידע:

ניתוחי ידע מקצועיים רב תחומיים
אסטרטגיה וטקטיקה
התמצאות עומק בפסיכולוגיה ומדעי המוח
התמצאות עומק בשכנוע והשפעה (כתיבת ספרים מקצועיים - בתהליך)
כתיבה על כל סוגיה המקצועיים וניתוח כתיבה

חוקר עצמאית רטוריקה ואמנות הדיבור
תחקירים אודות אינטלגנציית דיבור
משא ומתן,אומנות המכירה
כתיבת הומור וניתוח הומור
ניתוח המצאות, חדשנות


אי מייל shin7@017.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב